fredag 27 februari 2015

Hej alla glada föräldrar i Broaryd!

Nu när ljuset börjar titta fram igen efter den (vad som känns som) låååånga vintern tänkte jag lägga ut lite på bloggen om bibliotekets vikt för skolan. Som ni säkert känner till har jag klasserna inne hos mig en gång i veckan. Vad gör vi då inne på biblioteket? Jo, vi arbetar med läsfrämjande, informationssökning, faktatexter, källkritik, källhänvisningar, sökningar i olika databaser, lånar böcker, lär oss hur man hittar i ett bibliotek, lär oss om olika genrer på böcker, lyssnar på ljudböcker och har högläsning etc. Vi gör mycket.

Det viktiga, och det jag vill skriva lite om idag, är just det här med läsfrämjandet. Ni har säkert hört att undersökningarna som gjorts angående läsförståelse och lässtrategier har gett sämre och sämre resultat. Intressant nog ser vi att i samma takt som resultaten minskar, minskar även högläsningen i hemmen och jag är helt säker på att detta har ett samband.  Enligt en undersökning som skolverket gjorde förra året blev resultatet att 66% av föräldrarna läser aldrig eller sällan för sina barn innan de började skolan och av de 33% som läste märkte man en tydlig skillnad på tidig läsförståelse i skolåren. Nu ska vi inte säga att man inte kan bli en duktig läsare även om man inte fått detta med högläsning med sig hemifrån, men det gör det hela betydligt lättare. Ordförrådet är större och dessa barn känner igen populärkulturella sagor och berättelser och även de svenska ”klassikerna”, dvs Astrid Lindgren och Elsa Beskow främst. Vet ni hur många av era barn som har hört en Astrid Lindgren saga läsas för dom? Jag har undersökt detta… Det var inte många… De känner naturligtvis till en del karaktärer, men det är inte från böckerna. Det pratas om filmer och barnprogram och Vimmerby istället.

Varför är läsförståelsen så viktig då?

Jo, det är faktiskt enkelt. Det första du gör när du börjar läsa är att du ”knäcker koden”, då lär dig identifiera bokstäver och såsmåningom ord. Genom en mängdträning med orden lär sig sedan hjärnan att läsa. (FUN FACT 1:  När vi som vuxna läser registrerar bara hjärnan ordets helhet, längden och den första och sista bokstaven. Hjärnan räknar sedan själv ut vilket ord det är eftersom vi mängdtränat den på dessa ord. Häftigt va?) Men det viktiga är att kunna veta vad du läser. Det finns många som kan läsa en helt bok och förstå vart ord för sig men inte förstå orden tillsammans – att de bildar en handling. Det är här VI – du, jag och läraren kommer in. VI är barnets bollplank. Eller för att göra en liknelse…

Paolo Roberto. Fruktad boxare. Liten till växten och knubbig som barn. Inte bästa förutsättningarna kanske…  men Paolo ville boxas. Han började med att träna upp sin styrka och kondition. Övade slag och sparkar framför spegeln. Tänkte ”nu kunde han”, men det är ju inte riktigt så. Man måste ha en mentor, en som kan visa och förklara. Man måste ha tid att träna, för vad händer om du styrketränar 3 ggr i veckan i ett år och sen slutar? Du samlar på dig rätt snabbt igen och går upp i vikt och musklerna försämras.

Du måste även kunna ha någon att utmana. För vad vore Paolo utan alla matcher i ringen? Hade vi ens vetat vem han var? Troligtvis inte, för genom dessa matcher utmanade han sig själv med andra likasinnade och ibland vann han och ibland förlorade han, men han lärde sig alltid något. Och sen en dag var han riktigt duktig och känd för det.

Så, vart vill jag nu komma med mitt överdrivet långa inlägg? VI tillsammans är barnens mentor, motspelare och personliga tränare. VI måste tillsammans hjälpa våra barn att få den starten de behöver, så att de klarar grundskolan, gymnasiet och högskolan om de väljer att de vill gå dessa. Och hur gör vi det? Jo, vi läser högt, eller parallellt för/med dom, vi diskuterar handlingen. Vad var det som hände i detta kapitlet? Varför hände det? Vad kan vi läsa mellan raderna? Vilka frågor fick vi inte svar på och vad tror du svaret på dessa frågor är?

Kom in och låna böcker. Jag kan se till att ni får två ex av varje bok. Ett ex som ni läser och ett ex som era barn läser. Diskutera handlingen på kvällen eller på morgonen. Tro mig, ni har tiden. Den viktigaste tiden som finns. Ett kapitel i en barnbok om dagen. Det har ni alla tid för. Lägg ner telefonen, plattan. Läs med era barn. Och stäng av datorn.

FUN FACT  2:  Vet ni att det är 300 ggr mer stressande för hjärnan att spela tv-spel än att läsa. Och vet ni att 20 minuter med plattan (spel och pedagogiska spel) är lika strängt för hjärnan som en 3 timmars föreläsning på universitetsnivå? (Skrämmande va?) Hjärnan behöver läsningen för att koppla av och varva ner i vårt stressiga samhälle. Ni gör barnen en tjänst som håller om ni läser med och för dom.

Är ni intresserade av att ha en kväll på biblioteket där vi tar upp boktips och annat som ni kan läsa med era barn? Hör av er till mig. Ingenting är omöjligt.

… till sist vill jag bara avsluta med att säga att ni har fantastiska ungar och jag längtar till jobbet varje dag.
/Tea

2 kommentarer:

  1. Jag tar tacksamt emot all hjälp så att mina ungar börjar läsa lite mera. Så en boktipskväll vore toppen! Du är så fantastiskt engagerad Tea!!:-)
    /Anna L

    SvaraRadera